vrijdag 30 maart 2012

Strokenrokje mt 80-86 | Handleiding

Zeegroene stofjes kl
Geïnspireerd door de lente en deze mooi bij elkaar kleurende stoffen (2 dunne soepele tricots en de lichtere grove boordstof) begon ik aan een strokenrokje. Ik was er zelf erg tevreden over, en het schatje vond het ook mooohhhhh!! (Helaas nog geen foto op model kunnen maken, of alleen maar onmogelijke...) Aangezien ze een slankie is, staat dit rokje haar het leukst met een beetje strak t-shirtje vind ik.

IMG_8931 kl

Wat ik deed:
Ik nam (voor maatje 80-86) van de stof die onderaan moest komen een strook van 18 cm hoog en 76 cm lang. Van de "bovenste" stof een strook van 10 cm hoog en 80 cm lang. Van de boordstof een strook van 10 cm hoog en 38 cm lang (alle maten zijn inclusief naadwaardes):

Patroon strokenrokje kl 

Let op: de bovenste laag van de rok moet dus een paar cm wijder zijn dan de onderste, om lekker losjes te vallen. Neem - als je verschillende stoffen hebt - ook liefst de "lichtste stof" voor de bovenste laag. De boordstof is geloof ik ongeveer 2/3 van de tailleomvang, om goed te blijven zitten.

Stappen:
1. Maak van alle stroken cirkels door ze aan het korte eind met de goede kanten op elkaar vast te stikken (locken in mijn geval).

2. Sla de cirkel boordstof dubbel in de lengte met de goede kant buiten, en strijk de vouw en de gemaakte naad mooi glad. Knip hiervoor eerst de locknaad een klein stukje in, zodat je beide gelockte naden de andere kant op kunt vouwen en het niet zo'n grote bobbel wordt in de boord.

3. Werk de beide stroken stof aan de onderkant af met een rolzoom (lockmachine). Stel hierbij de steeklengte bijna op nul: veel steekjes per cm en dus een dichte zoom. Stel de "differentieel"  op stretch: de machine rekt de stof nog extra uit bij het zomen en je krijgt een mooi gerimpeld effect.

Locknaad en rolzoom kl

Let op dat je de rolzomen in een keer helemaal mooi af maakt. Tussentijds stoppen en weer opnieuw verder gaan wordt per definitie lelijk, want het blijft heel zichtbaar!

4. De enige lastige stap is dit: alles aan elkaar naaien (locken). 
Ik probeerde eerst iets met rimpelen voor de stroken, dat lukte niet.Hier staat ook een hele handige manier, voor een volgende keer! Misschien werkt het niet goed met dit soort dunne tricots, ik had natuurlijk ook geen tricotnaald gebruikt, en wellicht was mijn garen te slap. Kortom, het ging niet. 
Wat ik vervolgens wel deed was het volgende: 
* Ik legde de twee stroken van de rok op elkaar zoals ze moeten komen: goede kant buiten, en de bovenste strook om de onderste heen. 
* Dan de gevouwen strook boordstof er ondersteboven omheen vouwen (alles wordt nu een raar pakketje doordat de boordstof veel korter is dan de stroken), dus met de te stikken kant boven. 
* Dan liggen alle te stikken kanten van de stoffen bovenaan bij elkaar als het goed is. Zet het voetje van de naaimachine goed op waar de naad moet komen, en draai de naald in de stoffen. Dit zorgt dat het begin van de naad ieg goed op z'n plek blijft.
 * Nu alle stoffen goed vasthouden, de boordstof uitrekken tot de lengte van de stroken, en alles tegelijk, hup!, rondom aan elkaar locken! 
Hierbij is het wel handig om vooraf alle omvangen grofweg in 4-en te delen (met een speldje als merkteken), zodat je nog een houvast hebt om de stof gelijk te verdelen. Doe dit voor de stroken van de rok samen, en voor de boordstof apart. 
En je boordstof moet wel tot zo ver uit kunnen rekken natuurlijk. Als dat niet lukt zul je toch eerst iets moeten rimpelen. Op een of andere wonderlijke manier is het gelukt, en zelfs zonder spierpijn (van het trekken aan de boord). Suggesties voor hoe dit simpeler kan zijn natuurlijk altijd welkom!

O ja, "bestellingen" mogen natuurlijk ook, ik heb nog veeel meer van dit soort stofjes liggen, in leuke kleurtjes!

PS Heb je iets gehad aan dit bericht? Laat een reactie achter! 

4 opmerkingen:

  1. Wow, leuk joh! Wou dat ik jouw dochter was en zo'n mooi rokje kreeg :)!
    En grappig, die bloggende naaimoeders (wel beetje raar woord). M.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou je bent lekker bezig zeg!! En dit is geloof ik veel
    leuker dan werken :-) Fijn dat je zo handig bent met vanalles. Hier op
    Curacao is bijna niks te koop en het zou handig zijn als ik wat zelf
    zou kunnen meken, maar helaas ik ben beter met mijn hoofd :-) Plaats
    je nog wat fototjes van je schatje? Liefs!!! Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hі, this weekend is nicе fог
    me, as this time i аm гeading thiѕ impressive informative piеcе of ωгiting here аt
    mу reѕiԁence.

    Feel frеe to visit mу website; instant cash loans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I for all time emailed this blog post page to all my associates,
    since if like to read it afterward my contacts will too.


    Also visit my blog post: france.retrogame.free.fr

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...