woensdag 30 mei 2012

Hor voor draaikiepraam | zelf maken

Bij de bouwmarkt kocht ik onderdelen voor een hor om zelf te maken: 4 metalen strips met voldoende lengte, een set hoekstukken, doek en een speciaal plastic koord om het doek mee vast te zetten.

Hieronder een handleiding.
1. Meet de binnenmaat van je kozijn, op de plek waar je hor in moet vallen (aan de buitenkant van je raam).


2. Plaats een van de hoekjes op het uiteinde van de strip. De hoeken waren bij mij zo gemaakt dat ze er maar op een manier in konden (door de vorm).

Wees hierbij voorzichtig, het kan stroef gaan, tik het hoekje eventueel met een hamer vast, door op het dikke stuk van het hoekje te tikken.(Bij mij brak er een stukje af bij het aanduwen!)

3. Teken de juiste maat af op de lat. Neem hiervoor de lat met het geplaatste hoekstuk en trek van de in je raam gemeten maat nog eens de breedte van een hoekstuk af voor je het aftekent. Let op, de hoekstukken vallen met het dikke deel in het raamkozijn, de plaatjes vallen ertegenaan. Neem de maten dus inclusief alleen het dikke deel van het hoekstuk.
Voorbeeld: maat kozijn: 129 cm. Maat hoekstuk 1,8cm. Af te tekenen als je meet vanaf het eerste geplaatste hoekstuk: 129 - 1,8 = 127,2 cm.
 


4. Gebruik een haakje om de maat rondom af te tekenen, dat zaagt straks prettiger en netter.

5. Zaag de lat af op de juiste maat. Dat kan met de hand maar natuurlijk ook met een dremel of slijpschijf. Zorg in dat geval voor gehoor en gezichtsbescherming! Schuur de bramen eraf, ook aan de binnenkanten.
 
6. Plaats nog een hoekstuk en pas de lat in het kozijn. Maat goed? Kan het raam nog dicht? 

Ga dan door naar de volgende lat en herhaal de stappen hierboven. 

7. Meet voor elke lat de juiste zijde van het raam op, en houdt bij het aftekenen rekening met de twee hoekstukken op elk uiteinde van elke lat. Pas, als je alles in elkaar hebt, ook het hele raamwerk in het raam. Past? Raam kan dicht? Prima!

8. Leg het doek op het raamwerk. Knip het nog niet precies op maat! 


Druk het plastic koord over het doek heen, met het bijgeleverde hulpstuk in de gleuf van het raamwerk. Gebruik van het hulpstuk de holle en niet de bolle kant. Let hierbij op dat je het doek voldoende strak trekt zodat er geen plooien onstaan. Het kan handig zijn om deze stap met z'n tweeën te doen, het gaat vrij zwaar.

Als het hele doek rondom vast zit, kun je eenvoudig het overschot wegknippen. Voila! Je hor is klaar!

PS Heb je iets gehad aan dit bericht? Laat een reactie achter!

10 opmerkingen:

  1. God, hándig! Kunnen we je inhuren;)lfs. J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar met deze uitleg kunnen jullie het ook! Althans, dat zou ik hopen...

      Verwijderen
  2. aaah! nu moet ik niet meer wachten op mijn wederhelft! (of toch maar...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, als je een kant en klaar exemplaar koopt zitten er veren o,i,d, bij om de hor vast te klikken. Hoe heb jij de bevestiging geregeld zodat de hor goed blijft zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niets bijzonders geregeld, hij valt gewoon precies in het raam en blijft goed zitten!

      Verwijderen
  4. Wat waren de totale kosten om deze hor te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, dat weet ik echt niet meer, maar het was niet zoveel geloof ik. Even langs de winkel!

      Verwijderen
  5. Top thanks. Ik ga het proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag een bijna 1,80 x 0,50 hor gemaakt voor een draai-kiepraam. Heel veel gehad aan deze uitleg, super bedankt.
    Kostenplaatje bij de Karwei is trouwens rond de 50 euro en we hebben nog over waardoor we minimaal hoeven te halen voor een 2e hor

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vandaag een 1,80 x0,50 hor gemaakt voor een draai-kiepraam. Heel veel gehad aan deze uitleg, super bedankt.
    Kosten bij de karwei waren trouwens rond 50€ en we hebben nog materiaal over waardoor we minimaal hoeven te halen voor de volgende

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...