maandag 13 augustus 2012

Poppenhuis | plat op te bergen

Ik groeide op in de seventies, en had toen een door mijn ouders (? denk ik) zelfgemaakt "opvouwpoppenhuis". Het bestond uit verschillende vierkante muren, met raampjes, deurtjes, bekleed met behang en stofjes. De muren zaten aan elkaar vast in een lange strook. Waar het gebleven is weten we niet meer, het zou nu natuurlijk super tof retro zijn geweest ;)

Toen ik jaren geleden een klein zusje kreeg maakte ik zelf ook zoiets, maar dan een kasteel, en van hout. Pff, wat een werk, denk ik nu. Maar wel met een heel leuk resultaat, en perfect passend bij de maten van haar playmobil.


Het poppenhuis is niet vast, maar flexibel, en daardoor niet alleen makkelijk plat op te vouwen en weg te bergen, maar ook op heel veel manieren neer te zetten.


Hoe ga je te werk?
1. Koop bij de houthandel of doe het zelf zaak een plaat dunne multiplex (6 - 9 mm) en vraag of ze deze voor je willen zagen in vierkanten van 30 cm. Let op, dat doen ze niet overal meer! Deze platen zijn vaak 61 cm bij 1.22 m, dan kun je dus al 8 stukken uit 1 plaat halen. Mijn kasteel bestond uit 10 stukken, ik had de rest van het materiaal waarschijnlijk ergens anders voor nodig ;).

2. Bedenk welke ontwerpen je voor je muren wilt maken, deuren, ramen etc. Teken ze af op de platen.

3. Zaag je ontwerpen uit.
- Mocht je een kasteel met kantelen willen maken nog de volgende tip: zaag de kantelen allemaal in met een decoupeerzaag. Zaag ze los door het onderste horizontale randje met een figuurzaag te doen. 
- Voor ramen en deuren boor je eerst een gat door het hout in alle hoeken van je raam, dat groot genoeg is voor je decoupeerzaag. Je kunt vervolgens eenvoudig het raam uitzagen, zonder met je zaag te hoeven draaien tijdens het zagen.


4. Boor in alle zijkanten drie gaten, om de platen straks mee aan elkaar te binden.

4. Schuur je platen, eerst met korrel 100, dan met 180. Neem ze goed af zodat alle stof eraf is en laat ze drogen.


5. Verf je platen, om het ontwerp mooier te maken. Voor een kasteel zijn barsten, schaduwen, stenen, ornamenten en begroeiing leuk. Voor een interieur lampjes, schilderijtjes, boekenplankjes, meubelstukken, spiegels, etc. Denk er ook aan dat je zowel buiten- als binnenmuren maakt, en hoe je straks de platen aan elkaar gaat zetten. Het gekke is wel dat je kind de platen in elke vorm neer kan zetten, dus je zult ook wel eens een binnenmuur aan de buitenkant zien...
Ik deed dit gewoon met waterverf trouwens!


6. Lak je platen af met een transparante beschermende laag. Zo kun je ze eenvoudig schoonhouden en blijven ze langer mooi.


7. Bind de platen aan elkaar met stevig draad, vliegertouw of dikkere breiwol in een bijpassende kleur. Klaar!


Een stoffen huis
Je kunt dit natuurlijk ook van stof maken zoals het oermodel uit mijn jeugd. Neem dan nog dunnere plaatjes hout of plastic, en bekleed ze met stof die je van buiten versiert met wat je op de muren wilt zien, en vanbinnen verstevigt met dikke vlieseline.
Naai hiervan dan passende hoezen die je om de platen heen schuift. Echte open ramen en deuren maken is natuurlijk lastig dan. Je kunt ook alleen hele dikke vlieseline of andere stugge stof gebruiken waarmee het geheel rechtop blijft staan en niet inzakt. Je kunt nu de hoezen met draad aan elkaar maken aan de zijkanten.

5 opmerkingen:

  1. Heel gaaf was dat kasteel ja! Kan nu jouw kleine meid ermee spelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, weet nog goed dat je vader en ik op t plaatselijke buurthuis een knutselcursus deden waarin we zelf speelgoed maakten. Dat poppenhuis was ZO leuk om te doen, en al die meubeltjes en popjes ervoor maken! We waren natuurlijk ook arme studenten he, met veel tijd en weinig geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha wat een leuke reactie van retro-oma :-)
    Ik weet nog goed dat je me op werk vertelde van dat kasteel voor je zusje.
    Heel gaaf! Mare wil ook een poppenhuis hebben nu, maar met een piepklein huisje ben/was ik er niet zo enthousiast over. Maar ik zelf maken,...ne dat gaat em niet worden. Eens kijke of ik iemand er warm voor kan maken.
    Liefs en beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is wel 10 keer zo mooi dan mijn simpele kartonnen versie :)
    En vast ook 10 keer meer werk. Super!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...