woensdag 7 november 2012

Blogfeest: 10.000 en 100!


10.000 bezoeken! Heel toevallig kon ik dit plaatje knippen :) En ook bijna 100 posts, dit blog trekt nu ruim 2.500 bezoeken per maand, dat gaat hard.


Een mooi moment om jullie eens te bedanken. Weet dat ik heel blij ben dat mijn blog zo goed gelezen en bezocht wordt. De berichten die jullie achterlaten lees ik met veel plezier en blijdschap! Ga daar dus vooral mee door :) 
Ja, ook jullie anonieme lezers die hier met velen komen zoeken naar kierstandhouders of horren om zelf te maken, leuk idee dat jullie misschien iets aan mijn tips of ervaringen hebben.

En wie wil, kan natuurlijk nog meedoen aan mijn give-away, die loopt tot 30 november.

Nu het hier toch over mijn blog gaat, is het misschien ook een goed moment om weer eens wat technische blogdingetjes te delen - sla de rest van deze post dus gerust over als dat je niet interesseert.

Bewegende beelden bloggen?


Ik plaatste gisteren een verspringend plaatje in de rechterbalk om mijn give-away te promoten. Heel leuk en makkelijk te maken! Er zijn verschillende kleine tooltjes voor te vinden, maar ik gebruikte Photoshop Elements. Daarin maak je een afbeelding met verschillende lagen, in mijn geval dus 4x dezelfde afbeelding met alleen andere tekstkleur. Als je de afbeelding opslaat, kies dan voor .gif, en selecteer "lagen als frames". Je kunt dan de animatie instellen op "herhalend" en de tijd tussen de verschillende plaatjes kiezen. Ook het lieveheersbeestje hierboven heb ik zo zelf gemaakt. Plaatje gewoon inlezen in je blog zoals elk ander plaatje en klaar!

Blogger fotolimiet bereikt? 

Afbeelding1

Ik kreeg ineens de melding dat mijn fotolimiet was overschreden; er kon acuut geen plaatje meer bij. Heel vervelend en het heeft me wel een paar dagen bezig gehouden. Hieronder een uitlegje van wat ik wijzer werd.
Foto's die je op je blog upload worden bewaard in je Picasa webalbum, eigenlijk ongemerkt. Dat heeft dus een opslaglimiet van 1 GB. Als dit vol is kun je verschillende dingen doen om dit op te lossen: 
1. Gaan betalen voor meer opslagruimte, de snelste en makkelijkste oplossing denk ik, maar niet de leukste.
2. Al je foto's alsnog verkleinen en opnieuw op je blog plaatsen. In mijn ervaring is een breedte van 800 pixels veilig: het toont goed op je blog en je kunt nog wat variëren in de breedte die wordt getoond. Maar wat een gedoe!
3. Je foto's elders (bijv bij FlickrPhotobucket) onderbrengen en met de html-code in je blog plaatsen. Dat neemt geen ruimte bij Picasa/Blogger in beslag, maar natuurlijk wel daar, en de meeste gratis accounts hebben uiteindelijk ook een beperkte opslaglimiet.
4. Het meest simpel is om toch eens een kijkje te nemen in dat Picasa webalbum. Bij mij stonden namelijk alle foto's die ik ook (op proef, fout, etc) had geupload naar mijn blog er nog in. Doordat ik tijdens het schrijven van een blogbericht nog wel eens puzzel over de opmaak, de fotokeuze etc, waren dat uiteindelijk heel wat ongebruikte foto's. Ook koppen, knoppen en andere plaatjes die ik ooit had gebruikt in de lay-out van mijn blog bleven daar (onnodig) bewaard. Een opruimactie van het album kostte mij wat werk, maar leverde 45% aan lege ruimte op.

Vanaf nu blog ik dus kleinere foto's, schoon ik het webalbum direct op na het plaatsen van een bericht, en blog ik foto's deels via Flickr of als het daar vol is de volgende gratis site. Als het dan nog eens nijpend wordt kan ik al mijn oude berichten nog doorlopen en de "grote" foto's daarin verkleinen. Hopelijk kan ik daarmee voorlopig voorkomen dat ik moet gaan betalen voor opslag :)

11 opmerkingen:

  1. Proficiat met je 10000 bezoekjes, dat kan zeker al tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helpikhebeentuinblogzonderblogsnog!8 november 2012 om 00:41

    Ongelofelijk! gefeliciteerd hoor, en je tips kan ik HEEL goed gebruiken! Als ik eindelijk aan mn eigen blog toekom!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gefeliciteerd met je populaire blog..
    en van die fotoos wist ik niet.. bedankt in ieder geval voor de tips voor als het zo ver is op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och echt? Da's straf! Merci voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de info. Ik verklein mijn foto's en kom er gelukkig nog lang niet aan toe. Ik schrok wel even hoor...ik blog al een paar jaartjes ;-)
    Er staat wel het 1 en ander tussen wat ik totaal niet gebruikt heb...dat ga ik maar even weghalen. Bewegende beelden maak ik in Gimp (is ook een gratis programma).

    Groetjes,
    Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar vind ik dan mijn foto's? Ik heb ook allemaal van die proeffoto's waar ik niks meer mee ga doen, maar ik weet niet hoe ik ze weg moet halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In je Picasa album? Je hebt ook een gmailaccount bij je blogger neem ik aan? Als je dan in je mail zit en je gaat in de bovenste zwarte balk via meer naar foto's kom je daar. Je kunt ook gewoon inloggen in Picasa met je gmailaccountgegevens.

      Verwijderen
  7. Oei, dan ga ik mijn foto's ook maar eens proberen te verkleinen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...