donderdag 15 november 2012

Ritstasje gevoerd en met verschoven rits

Afbeelding1


Vaak las ik deze post en deze van Miss Stik over, hoe maak ik een ritstasje. Ik was namelijk vast van plan die ook snel eens te gaan maken. Het probleem was dat ik het "eenvoudige" model met verschoven rits zo leuk vond, maar het wel wilde voeren

Hmm kon dat wel? Ik probeerde het in gedachten uit, maar kwam er niet uit. Door de rits die ergens "in het midden zit" kun je voering en buitenstof niet als twee aparte tasjes dichtnaaien tenslotte.

Ik bedacht deze werkwijze, goed te doen eigenlijk.

1. Bepaal de afmeting van je tasje, en op welke hoogte je de rits wilt hebben. Je hebt dan twee panden nodig, een met de hoogte van je tasje + het stuk boven de rits (+ naadwaardes), en één met de hoogte van je tasje - het stuk boven de rits (+ naadwaardes) 

Voorbeeld: voor een tasje van 20 cm hoog met de rits 2 cm onder de bovenkant heb je dus een voorpand van 18 cm hoog + 2 cm naadwaarde en een achterpand van 22 cm hoog + 2 cm naadwaarde nodig.

Neem dat zelfde van je buitenstof (verstevig met vlieseline als je dat wilt) en van je voering, en uiteraard een rits.

IMG00075-20121115-1420

2. Volg de instructies van Miss Stik voor het vastnaaien van buitenstof en voering op de rits tot alle vier de stofjes aan de rits vastzitten. Zorg dat je aan één kant de twee grote stukken stof hebt, en aan de andere kant de twee kleinere. En net zoals zij al waarschuwt, vergeet dan niet de rits open te zetten voor je verder gaat.

Let op, twee aanpassingen op haar werkwijze:
* Je kunt de reepjes stof die de ritseindes bedekken weglaten.
* bij alle stiksels aan de rits, ga je even heen en weer ongeveer 1 cm vóór het einde van je stof en naait dan gewoon verder.

3. Vouw het buitentasje nu zoals het moet worden, goede kanten op elkaar. Aan de bovenkant heb je een plooi boven de rits, en aan de onderkant komen het voor- en achterpand precies bij elkaar uit als het goed is. Speld dit vast.

4. TORN nu de voering een klein stukje los van de rits daar waar je het buitentasje wilt door stikken. 

5. Stik dan rondom het buitentasje dicht. Je ziet hier hoe ik het buitentasje vaststik over de rits, terwijl ik de losgetornde voering omhoog hou:


IMG00078-20121115-1451

6. Je ziet hieronder links het buitentasje dat rondom is gestikt, ik heb de voering even opgevouwen zodat je het kunt zien. Leg vervolgens het voeringtasje zoals het moet worden, goede kanten op elkaar, en precies volgens de maat van het buitentasje. Dit zie je rechts.


Afbeelding2

7. Stik dan het voeringtasje rondom dicht. Laat onderin ergens een gat, ruim genoeg om het hele tasje door te keren. Als je de rits passeert, vouw je even de rits + buitentasje omhoog. Let wel op de stof mooi op zijn plek blijft liggen als je er overheen stikt, er zit een stukje "niets" ter hoogte van de rits. Hieronder zie je hoe ik de rits "passeer".


IMG00083-20121115-1459

8. Je bent nu klaar om je tasje te keren. Als je dat hebt gedaan, hou je de voering nog even buiten en naait het keergat onzichtbaar dicht. Stop de voering dan naar binnen. Duw de hoekjes goed uit.

Je tasje lijkt nu helemaal af! Maar vergeet niet dat er aan beide zijden van de rits, zowel boven als onder de rits net een klein stukje naad is losgetornd. Niets dat een klein beetje handwerk niet kan oplossen (maar ook zonder blijft het waarschijnlijk wel zitten):

IMG00088-20121115-1518

Als je koos voor een andere kleur boven- dan onderdraad kan dit handwerk niet onzichtbaar blijven (aan de binnenkant).

Het ging eigenlijk in 1x goed, ik was erg blij met dit experiment. Wellicht is dit allang door iemand anders uitgevogeld en zijn er handiger methodes voor? Laat het me weten :)

Met alle concentratie vergat ik nog een labeltje mee te naaien. Dan maar zo:

IMG00091-20121115-1532

EDIT: later vond ik deze tutorial. Je stikt zo wel voering en buitenstof aan elkaar, dat kan een wat propperig effect geven. Maar je hoeft niet te tornen ;)

3 opmerkingen:

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...