dinsdag 18 december 2012

Hoodie | Tutorial zakken opnaaien

Hoodie-zak

De lastigheid zit hem hier in het boordje. Omdat ik zelf niet kon vinden hoe dit moest, heb ik het uitgevogeld, foto's gemaakt, en deel ik het hier met jullie. (De foto is raar, excuus. Velours fotograferen zonder flits met weinig licht werkt niet echt.)

Benodigdheden:
Zakpatroon (eventueel zelfgemaakt)
2 stukjes boordstof van 75-85 % van de lengte van de kromme zijde (dit hangt af van de rekbaarheid van je boordstof, probeer dit uit! Te lang gaat lubberen, te kort krom trekken.)
2x de zak uitgeknipt van buitenstof (gespiegeld) en 2x de zak geknipt van voeringstof (gespiegeld)

Let op: Je kunt de zak ook zo ontwerpen dat hij doorloopt in de zijnaad van de trui, in de ritsnaad en in de aanzetnaad van de boord onderaan. Of in een van deze naden, wat je zelf mooi vindt! Neem dan voldoende naadwaarde aan die zijden mee, en naai de zak op de stof voordat je deze naden sluit. Omdat ik met dikke velours werkte, heb ik dat niet gedaan en stikte ik de zak gewoon rondom op de stof nadat de hele trui in elkaar zat.

Patroon en geknipte stofdelen

1. Vouw de boordjes in de lengte dubbel, strijk en stik de zijkanten dicht.

Boordjes stikken

2. Keer de boordjes en strijk ze mooi plat.

Boordjes strijken

3. Speld de boordstof langs de ronde kant van de zak op de buitenstof, goede zijden op elkaar. Laat hierbij aan het begin en einde 0,7 cm naadwaarde vrij, of zoveel als je gewend bent (belangrijk! In deze stap zit 'm de "moeilijkheid" van deze tutorial.).

Boordstof opspelden

4. Leg de voeringstof erop, goede zijde naar beneden.

Laagjes op elkaar

5. Stik de zak door volgens onderstaande tekening. Let op bij het begin en einde van de ronde kant: stik de boordstof pas mee als je de ronde kant stikt, en niet bij het stikken van de boven- of zijkant van de zak. En let goed op dat je direct zodra je de ronde kant begint te stikken de boordstof meeneemt, en aan het einde ook, dat de boordstof precies mee loopt tot het einde van het ronde stiksel.

Zak stikken

6. Knip de hoekjes schuin weg, keer en strijk de zakken.

Twee zakken

7. Speld op de trui, en stik rondom vast met een stiksel smal op de rand. Het dichtstikken van het keergat gebeurt automatisch bij deze stap. Als je dat fijner vindt kun je het keergat natuurlijk eerst handmatig dichtnaaien met de onzichtbare hechtsteek, maar doe het niet met de machine, dat stiksel zie je anders aan de buitenkant.

Opspelden

Klaar! Andere tips voor dit probleem zijn natuurlijk ook welkom, zo leren we van elkaar :)

PS Als diegene voor wie deze trui is - zij weet wel wie ik bedoel ;) - dit leest, dan weet je nu dat hij bijna af is! Jeeeejjj!

2 opmerkingen:

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...