vrijdag 18 januari 2013

Slow cooking | Bolognese

I ♥ slow cooking, om de intense smaken die dat oplevert, en omdat je dan zo lekker snel klaar bent. Ja, dat klinkt raar he ;)

Ingrediënten (voor 6-8 volwassenen):
Runderstooflap (ik nam een stuk van ongeveer 350 gram hiervoor, voor ons voldoende)
2 verse laurierblaadjes
4 geschrapte winterwortels en 4 stengels bleekselderij, in grote stukken
Tomaten (ik gebruikte 3 blikken met blokjes)
Flinke scheut rode wijn
Oregano
Basilicum
Olijfolie, boter, vers gemalen peper
Een grote pan met deksel die in zijn geheel in de oven kan

Verwarm de oven voor op 90 graden. Bak het vlees bruin in ruim olijfolie en boter.

Stooflap, wortel, bleekselderij

Voeg de groenten en tomaten toe. Als je verse tomaat gebruikt, snij deze dan kruiselings een stuk in en doe ze er in hun geheel in. Voeg een goeie scheut wijn en voldoende water toe zodat alles net zo'n beetje onder staat en breng aan de kook.

Zet de pan met deksel erop in de oven. Controleer na verloop van tijd de temperatuur, net niet koken is het beste. Stel de oven zonodig bij. Voeg ook water toe als het er wat te stroperig uitziet en roer eens voorzichtig om zodat alles weer zo'n beetje onder staat.

4 uur later

Controleer na een uur of 3 eens hoe het met je vlees gesteld is. Zo zacht dat het bijna oplost in je mond willen we het hebben! Laat zonodig nog lekker een uur (of twee) in de oven staan. Als je vindt dat het gaar genoeg is, haal je de pan eruit.

Zacht gestoofd vlees

Maak nu de saus af: Haal voorzichtig het vlees eruit en hou dit even apart. Vis ook de laurier eruit. Prak met een vork de stukken wortel nog wat fijn. Als je selderij nog draderig is, vis deze eruit en pureer het kort. Als je verse tomaat had gebruikt, vis de vellen eruit. Zorg er zo voor dat het een zachte saus wordt zonder nog duidelijke stukken erin.

Voeg oregano en basilicum toe en naar smaak wat zout. Ik vond dat absoluut niet nodig, het krijgt al zoveel smaak van zichzelf! Proef ook of het voldoende tomaterig smaakt, ik deed er op dit punt het derde blik blokjes bij. Roer en warm het geheel nog eens goed door.

Doe het vlees terug in de saus, maak er evt eerst nog voorzichtig kleinere stukjes van. Roer goed door, maar hou de stukjes vlees een beetje heel.

Klaar

Klaar! Je hebt van deze saus niet zoveel nodig. Serveer met spaghetti en geraspte kaas.

Al met al kost het je weinig tijd, de oven doet het meeste werk voor je. Wij smullen er morgen van, en de rest gaat in de vriezer voor andere drukke dagen. Dan zijn we helemaal snel klaar :)

Voor 4 avonden smullen!

8 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, en wat een fijn gevoel dat je weer voor een paar dagen 'klaar' bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit. Ik heb ook wel een braadpan, maar nog nooit in de oven gedaan. Misschien toch maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat werkt echt fijn omdat je de temperatuur heel gelijkmatig kunt regelen. We zijn er veel mee aan het koken op het moment!

      Verwijderen
  3. Heerlijk! Ik ben een groot fan van bolognese :-) Ik maak ookaltijd veel in een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi, ziet er heerlijk uit en sinds onze oven weer kan, ga ik dit ook maar eens maken. Maar....even een vraagje. Waarom een pan in de oven en niet op het vuur? Ben heel benieuwd want de keren dat ik stoof probeerde op het vuur (bij ons: plaat) mislukte het omdat het vlees niet lekker werd. Niet taai, maar gek glibberig en vies... Dus zo´n pan in de oven zou dé oplossing kunnen zijn. En nét niet koken, ook zo ingewikkeld. Maar ik ga het proberen en laat het je weten! x. J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een pan in de oven kun je heel goed gelijkmatig op temperatuur houden, je stelt de oven immers in op xx graden? Als je dat op 90 a 100 graden doet, en in de gaten houdt of het net wel of net niet kookt zit je goed. Een kookthermometer die je af en toe erin hangt helpt ook. Op vuur of plaat heb je meer kans op aanbranden of ongelijkmatige warmte in de pan.

      De theorie achter langzame garing hebben we uit Harold McGee's "over eten en koken". Zit ingewikkeld in elkaar, kom maar eens lezen/lenen als je wilt ;)

      Verwijderen
  5. Ow ow ow, dat was smullen die bolognese! Nog iets langer op rond de 70 graden wordt het helemaal lekker volgens Harold McGee.. Wat dat glibberige betreft, dat was dan waarschijnlijk vlees met veel bindweefsel en dat is op zich niet erg maar dat wordt boven de 70 graden in gelatine omgezet. Een beetje kan geen kwaad wat mij betreft - voegt ook weer smaak en andere structuur toe..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben om. Het klinkt zo heerlijk en die garing in de oven, dat ga ik zeker uitproberen. Jammie!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...