zaterdag 2 februari 2013

Kokoskoekjes | lekker zonder suiker

Kokos

Als ik bak, doe ik dat het liefst zonder suiker en andere speciale zoetstoffen. Ik zie het nut niet zo van mout- of rijststroop en dat soort dingen. Deze koekjes zijn perfect, geen toegevoegde zoetstoffen en toch heerlijk zoet, ook voor volwassenen ;). Dat komt door de kokos en de rozijnen.

Gebruik voor 8 koeken:
50 gram havervlokken
50 gram rozijnen
50 gram geraspte kokos (natuurwinkel)
50 gram volkorenmeel
1 ei

Verdubbel deze hoeveelheden naar smaak. Er hoeft niet steeds een heel ei bij.

De bereiding is supersimpel, net als bij deze recepten:
Verwarm de oven voor op 150 graden. Week de haver en rozijnen een kwartiertje in wat water, giet dit dan af en knijp het water er een beetje uit. Voeg de andere ingredienten toe, evt iets meer of minder meel, tot je een kleverig beslag krijgt.

Vorm met een vork en/of je vingers koekjes van het beslag op een bakplaat met bakpapier. Bak de koekjes 25 min en proef dan of ze vanbinnen gaar en ongeveer droog zijn. Zet de oven nog even op 180 graden om de buitenkant lekker bruin te bakken.

Kokoskoekjes

Eet smakelijk!

EDIT: ik ben er ondertussen wel achtergekomen dat de kokosrasp van de natuurwinkel (die ik gebruik) heel anders is dan die van Conimex, die laatste is veel kleiner geraspt en droger! Die zou ik zeker even laten weken voor gebruik in heel weinig water, of zelfs mengen met wat kokosolie of kokosvet als je dat in huis hebt.

6 opmerkingen:

  1. Dat klinkt weer heerlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm, die zien er lekker uit! Bedankt voor het receptje, ik ben ook fan van kokos. Fijn weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed van je!
    Zo kun je tenminste nog ns op de 'cover van een magazine' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanochtend las ik jouw berichtje over deze heerlijk gezonde koekjes, en helemaal geïnspireerd ben ik vanmiddag aan het bakken geslagen. Hoe dat ging heb ik net op mijn blog geschreven. Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke variatie heb je bedacht! En bedankt voor het verwijzen :)

      Verwijderen
  5. Lekker lijkt mij, een om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...