zaterdag 27 juli 2013

Damesrok wordt zomerjurkje

Jurkje af

De beste recykleerprojecten zijn die waar je bijna niets voor hoeft te doen, dit was er ook zo een!

De damesrok uit de kringloop heb ik helemaal intact gelaten, zelfs de rits in de zijnaad zit er nog in. Ik stikte een smal tunneltje langs de taille, haalde daar een elastiek doorheen, en rimpelde de rok daarmee zo dat hij even breed werd als het shirtje. De voering (de rok bestaat uit twee lagen zachte, luchtige katoen), de zakken, de onderzoom, alles bleef gewoon zoals het was.

Benodigdheden

Van het shirtje naam ik de onderste rand, en gebruikte die ondersteboven, zodat ik geen zoom hoefde leggen. Leuk, zomaar een strikje kado :) De bandjes kruisen op de rug tegen het afzakken, en ik maakte ze van het tricot lint dat het ceintuurtje van de rok was.

Toen had ik nog een uitdaging: het rokdeel aan het shirtdeel stikken. Ik wilde het geheel rekbaar houden, maar vond locken geen goed idee. Ik dacht er een paar dagen over na, en herinnerde me ineens de schijven die bij mijn machine kwamen, die ik ooit wel eens uitprobeerde, maar die daarna voor jaren de kast in waren verdwenen. En kijk nou: een flexibele steek! Na wat rommelen aan de knoppen van mijn machine vond ik uit hoe ik deze moest gebruiken.

Flexi-stitch.JPG

Ik stelde de steek heel smal in, stikte het shirtdeel achter de rok, en gelukkig, het bleef rekken. Het bovenste stiksel is de flexibele steek. Het onderste stiksel is voor het tunneltje waar het elastiek doorheen zit. Ik vermoed dat deze flexi-schijfjes binnenkort nog wel eens terugkomen hier ;)

Collage

12 opmerkingen:

  1. Oh die is leuk zeg!!! Voor meisjes is het toch net wat makkelijker dat recykleren.
    Al heb ik wel een paar tshirts gemaakt van oude tshirts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan. Het is een heel mooi kleedje geworden !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha, zo zit die mooie jurk dus in elkaar. Wat goed, een naaimachine met al die mogelijkheden en dat die dan ook nog onderzoekt en gebruikt! Die tekening van de flexistich op t apparaatje doet me denken aan de ouderwetse (?) manier van zomen met de hand naaien: dan maak je ook ven die heen en weer lusjes. Mooi dat dat met een machine kan zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap ineens wat je bedoelt, zo heb ik het ook van jou geleerd volgens mij ;) Maar dat is dan meer een doorsnede van je steken door de stof heen. Hier is dat figuurtje het bovenaanzicht van het stiksel! Hij naait dus gewoon een lijntje, maar dat lijntje maakt een lusje - als dit nog te volgen is. Je stof gaat dus ook afwisselend vooruit en achteruit onder je naald door, heel apart om te zien :)

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...