dinsdag 30 juli 2013

Paraplutas | Recykleren

Past zo in je hand

Ik geloof dat ik hier mijn eerste paraplutas zag. Het was herfst, dus niet lang daarna stond ik op straat en sneed met mijn zakmes heel voorzichtig de stof van een grote paraplu, die als een dood beest in een hoekje lag.

Was een paraplu

Ik maakte er een tas van volgens dit model. Dat is hier zo geliefd, dat het aantal plastic tassen in huis tot bijna nul is gedaald :). Hieronder een uitlegje van hoe ik het deed.

1. Knip de vorm van de tas 4 x uit de stof: 2x helemaal, en 2x alleen de hengsels met een strook eraan voor het beleg.

Tas met beleg

2. Stik het beleg aan de panden van de tas, goede kanten op elkaar. In mijn geval zaten de twee panden onderaan aan elkaar, dan krijg je dus zoiets als op bovenstaande foto.

3. Neem per kant van de tas de hengsels. Keer er een naar de goede kant.

Beleg keren

Schuif het gekeerde hengsel in het andere. Je krijgt dan dit, de goede kanten van de stof zitten tegen elkaar:

Hengsel in hengsel

Let op dat de hengsels niet gedraaid zitten, als je het binnenste hengsel iets laat uitsteken, controleer je of de hengsels van de buitenzijde van de tas tegen elkaar zitten, en de hengsels van het beleg ook. Hier was de buitenzijde van de tas groen, het beleg rood, en zaten dus de twee groene kanten van de hengsels tegen elkaar aan. Schuif de eindes dan gelijk, en stik vast. Dit hoeft geen tunneltje te blijven, je kunt het gewoon in 1x vaststikken.

4. Stik de tas rondom aan elkaar. Ik wilde een engelse naad maken voor de stevigheid, maar het was warm en laat, dus dat vergat ik. Voor een engelse naad stik je de tas aan elkaar met de goede kanten buiten, oftewel je stikt de verkeerde kanten op elkaar. Daarna keer je de tas binnenste buiten en stik je de naad nogmaals door, dit wordt de buitennaad van de tas. Je ziet dan binnenin geen stiksels, alleen een netjes dichtgevouwen strookje stof.

Ik stikte dus gewoon goed op goed, daarbij legde ik het beleg languit.

Rondom dichtnaaien

5. Vouw het beleg naar binnen, trek de hengsels naar de goede kant, en stik daarna alle naden aan de bovenkant van de tas smal door. Ik stikte het beleg in de zijkant van de tas eenvoudig vast aan de tas met een wat breder stikseltje aan de goede kant van de tas.

Hoekje dichtstikken

6. Ik vergat nog de laatste stap: ik stikte de hoekjes van de tas onderaan schuin door. Vouw hiervoor eerst de tas plat terwijl de onder en zijnaad precies boven elkaar liggen. Hierdoor krijgt de tas meer volume onderaan.

Uitgevouwen

17 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan ! Vrolijk met al die kleurtjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Nylon is nooit waterdicht. Een paraplu laat geen water door, omdat het strak gespannen staat. Zodra er contact is met iets, slaat het nylon direct door.
      Waterdichte tassen moeten altijd een plastic laagje hebben.

      Verwijderen
  3. Leuk idee. De stof is in ieder geval lichtgewicht - maar is hij ook stevig genoeg voor boodschapjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! En inderdaad handig en ja hij doet t ook met kilo's loeizware boodschappen:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ;) Hoewel ik het wel spannend vind of de oorspronkelijke naadjes het echt gaan houden. Als ik eraan denk doe ik dus liever de allerzwaarste dingen in de roze kersjestas. Maar die stof is loeisterk hoor!

      Verwijderen
  5. Tof gedaan.
    Zo'n paraplu heb ik ook. Ik hoop dat die nog lang meegaat, want hij is lekker groot. Maar mocht ie een keer komen te overlijden, dan weet ik wat zijn 2e leven gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, wij hebben ook zo'n plu, daardoor wist ik meteen dat ik deze stof wilde hebben :)

      Verwijderen
  6. leuk idee dat word van de herfst/winter alle kapotte paraplus verzamelen die op straat afgedankt liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig idee! Straks wordt er nooit meer iets weggegooid. Oh en zo'n mooie paraplu..... Prachtige tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Top idee!!! Ik heb er ook nog een liggen....

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een grappig idee, ik heb het meteen gepinned en ook de andere link. Thanks for sharing. Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moest meteen aan dit blogje denken toen afgelopen dinsdag mijn paraplu 2x omklapte. De eerste keer herstelde hij nog, maar na de tweede keer hield ik een kale spin boven mijn hoofd vast... Maar het is een soort Burberry, dus dat wordt een heel luxe tasje dit weekend!
    Bedankt voor deze tutorial!
    Groetjes, Francis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je de naden verstevigd kun je al je zware boodschappen met een gerust hart meenemen, zie hier een voorbeeld xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie. Idd, maar mijn doel met recycleren is meestal ook een leuk en snel projectje ;)

      Omdat er aan je voorbeeld niet te zien was hoe de naden dan verstevigd zijn heb ik de link weggehaald, leek meer eerder reclame zo.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...