zondag 8 september 2013

EHBO: uitgescheurde halssplit

Jurkje

Voor de voorjaarsjurk haalde ik mijn kennis over het naaien van splitten naar boven. Heel eenvoudig eigenlijk! Daardoor durfde ik het aan om dit jurkje toch te kopen, toen het hoofdje van mijn dochter niet door de halsopening paste, oeps (Ze is nog 2, het jurkje voor 4-6, ahum King Louie).

Ik wilde het jurkje zo graag hebben omdat ik zelf ook een jurk van deze stof in het bruin heb, leek me zo leuk, samen hetzelfde :) Gelukkig kreeg ik in de winkel nog wat meer korting op de al uitverkoop-prijs, maar thuis moest ik dus aan de slag om dat halsje te vergroten en repareren voor mijn schatje.

Ongelukje

Hoe deed ik dat?
Vouw het belegje naar buiten en controleer of er nog voldoende stof onder de split aanwezig is. Zo nee: niet kopen! In dit geval: keurig, ruimte zat.
Leg alles netjes open en stik de vorm voor het nieuwe deel van de split aansluitend aan de bestaande stiksels. Let op dat je symmetrisch werkt. Ik moest wel wat draadjes lostornen voordat ik er goed bij kon trouwens, want de split was ook nog doorgestikt op het beleg.

Stiksel

Knip het nieuwe splitje dan open, onderaan knip je een vorkje naar de twee hoekjes toe. Let op dat je niet in je stiksel knipt.

Knippen

Keer het beleg naar binnen en strijk alles netjes om. Stik de split eventueel door; hier heb ik het alleen op het beleg vastgestikt zoals de rest van de split al was afgewerkt.

Voilá:

Nieuw split

7 opmerkingen:

  1. Goed gedaan!
    Gek toch eigenlijk, dat je bij gekochte (en soms dure) kleding dit soort noodoplossingen moet bedenken.
    En ja, de Petit Louie shirtjes maat 8-10 jaar zijn voor mijn kinderen (8,5 jaar) toch echt aan de korte kant. De maatvoering is niet helemaal op stoere hollandse meisjes afgesteld (meer op tengere franse...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dat is netjes! Wat een leuk jurkje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Netjes gedaan. Echt wel een héél leuk jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi jurkje, leuk opgelost! Dat onthoud ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beetje gek wel, dat die zo'n smalle hoofdopening hebben?
    Creatieve oplossing!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schitterend patroontje op de stof!!
    en ja daar zou ik dus ook moeite voor doen, als het niet paste!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben dol op King Louie jurkjes.
    Op de Noordermarkt in Amsterdam kan je elke maandagochtend graaien
    op een kraam met honderden van deze jurkjes.
    Dertig euro per stuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...