woensdag 4 december 2013

Rimpelshirt | Tutorial

Rimpelshirt

Ik had het al tijden in mijn hoofd: hoe maak je nou een shirt of jurk met vooraan aan één kant rimpels in de stof. Toen ik het had uitgedacht probeerde ik het uit: en ja, het kan! Super makkelijk zelfs. Lees verder als je dit ook wilt doen!

Nodig:
Patroon van een goed passend shirt (of jurk)
Schaar
Stof voor je shirt (of jurk), let op, meer stof dan je gewend bent.

Let goed op, want deze tutorial is af voor je het weet ;) Stap 1: leg het patroondeel van je voorpand voor je neer. Let in mijn geval niet op het hoekje dat eruit is, ik wilde een hoog-wikkelshirt maken. (Vandaar ook mijn blote schouder op de foto hier boven: daar zie je het "schouderstuk" van het shirt nog los bungelen...)

Patroondeel

Knip je patroon in allemaal stroken, knip het papier net niet door. Leg het zoals hieronder op de stof. Hoe wijder je het uit elkaar legt, hoe meer stof of rimpels er straks in je shirt zitten!

Voorpand op de stof

Knip uit, en volg ongeveer de randen van je patroondeel. Let op, als je stof erg dun en soepel is, kan het wat gaan "hangen" in de plooien. Je moet het voorpand dan een stuk(je) smaller maken dan je gewend bent.

Voorpand geknipt

Naai je shirt in elkaar zoals je gewend bent. Rimpel de stukken die gerimpeld moeten worden, bijvoorbeeld door het achterpand uit te rekken tijdens het vaststikken van de gerimpelde zijnaad. Ik maakte het mijzelf iets lastiger door ook bij de mouw een beetje te moeten rimpelen. Dat hoeft natuurlijk niet, als je je patroondeel alleen in de zij open knipt.

6 opmerkingen:

  1. joh, dit is super !!! Ik heb een gekocht jurkje in de kast hangen met die rimpels maar ik ga dit echt zelf proberen. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! En zelf bedacht dus! Goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor een chique versie kun je het ook met plooien doen! Dan komt de rondlopende rand er als een soort zigzag uit te zien. Ook even een gepuzzel, maar zó leuk om uit te vogelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super uitgelegd!
    Ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Olala, merci voor die tutorial, komt zeker nog is van pas!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...