maandag 25 februari 2013

Voorjaarsjurk

Jurk

Geinspireerd door een jurkje dat ik in een webwinkel zag, èn een patroon dat ik in huis had, maakte ik er toch maar weer iets heel eigens van. Mijn eerste project van een gewoon katoentje, een echte pofjurk (ik hou van pof) voor het meisje.

Een splitje in de hals, met blauwe lusjes en groene knoopjes:

Splitje

3/4 pofmouwtjes:

Pofmouw

Een lichtblauw belegje:

Belegjes

Kijk toch eens hoe mooi dat zit van binnen, geen mouwnaadjes te zien, en alles fijn bij het randje doorgestikt. Onderaan gezoomd met een contrasterend blauw elastisch bandje:

Zoom met elastisch band

Als jullie belangstelling hebben hier te zien hoe ik zo'n halssplitje maak, laat maar horen. Ik heb geloof ik genoeg foto's gemaakt voor een tutorial :)

Patroon jurk: losjes gebaseerd op een patroon uit Ottobre; ik maakte het langer, de mouwen langer, bedacht het splitje vooraan, de onderzoom, en liet een groot deel van de plooitjes weg (vooraan 1 van de 2, achteraan 2 van de 3 om precies te zijn). Als je dit ook wilt doen, verdient het aanbeveling achterin een rits te maken, zodat het langer past om de schoudertjes (heb ik niet gedaan).

Stof van Stenzo, van hier.
Lichtblauwe stof van de kringloop, oud beddegoed, eerder hiervoor gebruikt.

22 opmerkingen:

  1. Heel erg leuk geworden. Vind het stofje ook super leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooi, als ik vragen mag, van waar heb je dat patroontje en in welke maat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was uit de Ottobre, zal even opzoeken welke. Maar ik heb het dus zelf wel redelijk veranderd...

      Verwijderen
    2. Dat geeft niet, als ik een basis heb kom ik ook alweer heel ver :) en anders laat ik het weten! Alvast bedankt!

      Verwijderen
    3. Het was de Kokeshi doll uit Ottobre 3/2012. Onderaan de blogpost heb ik nog wat aanwijzingen over mijn veranderingen gezet. Maar ook zonder die aanpassingen is het patroon leuk hoor. Succes!

      Verwijderen
  3. Heel leuk zeg!! Mag je voor Mare ook wel maken :-) past het ook bij het schatje, ik mis de stralende "mooijii"foto haha XC

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nou ze vond de jurk zo mooiiii dat ze haar twee armen omhoog deed, en hoge tonen zingend rondjes ging rennen! En daarna: "ik ben een prinsessssss!!" <3

      Foto op model volgt binnenkort :)

      Verwijderen
  4. Gaaf! Wat fijn als je zo goed kan naaien zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje, geweldig! Mooi met dat blauwe zoompje waarvan de kleur in t stofje terugkomt. Laat de zomer maar komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk, wilde dat ik dat toch kon....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi, het blauwe bandje onderaan maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi jurkje, ik vind de stof leuk. De combinatie met het biesje is perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is het DEZE jurk?
    Want die heeft er inderdaad wel wat van weg....ik vind het splitje heel leuk...en dat kan niet bij mijn modelleke ( want dat fronst door een elastiek...en die mogen we niet doorknippen voor een splitje he?)
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Hier zit het elastiek alleen in de mouwtjes, en dat stik je dan vast aan voor- en achterpand. Daardoor kun je voorin een splitje maken - en dat moest ook, omdat ik de jurk veel minder wijd maakte dan het patroon, en geen rits wilde maken ;)

      Verwijderen
  10. Top jurk.Ziet er wel ingewikkeld uit.
    Ik zal is zoeken of ik dat boekje hier ergens heb.
    Maar eerst stofjes halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wauw.. dit wil ik eigenlijk wel voor mezelf!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...