dinsdag 26 maart 2013

Zelf rokjes tekenen | tutorial universeel patroon

Centimeterverdeling

Ik maakte vandaag een patroon dat alvast geschikt is voor alle mogelijke rokjes die ik ooit zou willen maken :) Hoe handig is dat? Heel handig!

Hier een uitleg zodat jullie het ook kunnen doen.

Nodig: een ongeveer vierkant stuk centimeter-patroon-papier, liefst van een breed soort. De centimeterverdeling erop is handig, maar het kan ook met gewoon wit papier. Zorg dat je in elk geval twee precies rechte kanten hebt, die een rechte hoek met elkaar maken (90 graden dus).

Werkwijze
1. Maak langs de zijkant van je patroonpapier een verdeling, waarbij je elke 10 cm een streepje zet. Ik weet niet waarom, maar ik begon bij 3 cm vanaf de hoek. Je kunt op de foto bovenaan nog net 3, en 13 zien staan, ondersteboven dan wel.

2. Vouw dan het papier dubbel: vouw de netjes recht afgeknipte bovenzijde, heel precies langs de zijkant die je hebt afgetekend. Teken op de bovenkant, die nu dus precies langs de zijkant ligt, dezelfde punten af met kleine streepjes.

Vouwen en aftekenen

Vouw de taartpunt dan weer dubbel naar de afgetekende zijde toe. Zo ontstaat er een steeds kleinere taartpunt. Teken steeds de verdeling over op de vouw die langs de zijkant is komen te liggen. Op de foto's hierboven ligt de eerste afgetekende zijkant bovenaan.

Als je niet meer dubbel kunt vouwen knip je de taartpunt af op de verstgelegen streepjes:

Afknippen

Als je het papier nu openvouwt, heb je een kwart cirkel. Als je van dichtbij kijkt, zie je dat de afgetekende streepjes al een soort cirkelpatronen vormen.

Cirkels tekenen

Maak het nu af door alle kwart-cirkels te tekenen langs de streepjes.

De ene helft van het papier heeft veel streepjes, de andere veel minder. Je kunt eenvoudig exra hulpstreepjes tekenen door de afgetekende zijde langs de verschillende gemaakte vouwen te leggen. (3e foto hierboven) Trek dan ook strepen in de vouwen, zodat je het kwart nog eens in 4-en verdeelt.

Dit is je resultaat. Even om de prinses heenkijken :D

Prinses op rokjesmal

De foto vertekent iets door het perspectief, de mal is echt precies een kwart cirkel.

Benieuwd naar de wiskunde achter deze mal? Dat vertel ik hier. Hoe gebruik je dit universele rokjespatroon nou? Dat zie je hier. En de twee eerste voorbeelden zie je hier. Er volgt vast nog wel meer. Even zoeken met label: universeel rokjespatroon :)

6 opmerkingen:

  1. Inventief zeg!!! Ik moest gelijk denken aan de enorme passer die we vroeger bij tekenen op school gebruikten: zo eentje met 2 lange poten die je dichter bij elkaar en verder uit elkaar kon schuiven, waarmee je grotere en kleinere cirkels kon maken. Zoiets zou je hier ook voor kunnen gebruiken toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, hoe kom je dr op? Ben erg benieuwd naar het hoe-te-naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey thanks girl! Ik ga dadelijk eens even op zoek naar dat papier, heb het ergens in huis rondslingeren en wie weet kan ik hiermee aan de slag met panden maken voor een wikkelrok á la Zand Amsterdam. Ben gisteren aan het worstelen geweest met jeansbroek panden, maar heb goede hoop dat het hiermee gaat lukken. Dikke knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben een patroontje van spijkerrokje maatje 110 aan het zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo ik ben op zoe naar een patroon voor een rokje voor een mollig meisje 8 jaar maar lijkt 10 kan nooit geen leuk passend patroon vinden ik dach op de billen wat strak en dan uitlopend, ze wil er zoo graag ook mee kunnen draaien.
    hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Toos. Het is soms wat uitproberen wat mooi is. Met mijn universele rokjespatroon kun je alle soorten rokjes tekenen, van wijd tot smaller. A-lijn, of kwart-cirkel zijn misschien mooi voor haar. Er zijn eer paar blog berichten over dit universele patroon en hoe je het kunt gebruiken. Klik op "universeel rokjespatroon" in de tag cloud hiernaast.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...