zaterdag 29 november 2014

Op de valreep lekker bezig! | Recykleren 4.0

Jurkje

Ohh, na mijn verzuchting kwam de inspiratie ineens weer over me. Het hier meelezen heeft daar zeker bij geholpen, dank je Boomie! Mijn facebookvolgers konden woensdag al een sneak preview zien.

Het ruime nachthemd van wijlen de oma kon ik bijna helemaal gebruiken voor dit projectje:

Nachthemd

Ik gebruikte een patroon met vleermuismouwen dat ik zelf tekende. Wil je ook weten hoe je dat doet? Blijf dan meelezen, ik zal dat snel met jullie delen :)

Waarom is zo "echt" recykleren nou zo leuk? En leuker dan "gewoon" iets naaien al ben je in dat geval ook blij met het resultaat natuurlijk:

- omdat je voelt dat je brein creatief geprikkeld wordt, lekker!
- omdat het super is om te zien hoe iets transformeert
- omdat het snel is! Bij een goed recykleerproject hergebruik je zoveel mogelijk ook de boorden, zomen, bestaande naden, vormen, afbeeldingen etc.

Ook bij dit project deed ik dat volop:

Halsboord

De halsboord bleef gewoon zitten. De afbeelding natuurlijk ook:

Eendjesprint

Hier zie je zelfs de oorspronkelijke mouwnaden terug, nu halverwege de mouw van het jurkje:

Mouwnaad en zoom

De zoom onderaan:

Zoom

Alleen aan deze rare zak, die een zijnaad heeft en over de onderzoom heen loopt, was ik bijna langer bezig dan aan de rest van de jurk! Als ik daar eens wat eerder aan had gedacht had ik misschien een makkelijker oplossing gevonden.

Zak

Voor dit jurkje gebruikte ik in de taille ook nog een gekregen t-shirtje met panterprint, vond ik prima passen bij de lieflijke eendjes :D

Om goed te blijven zitten moet ik daar nog wel iets aan knutselen, ik durfde het niet te strak te maken, maar nu zakt het net af. Een strook stof aan de achterkant en een door de sleuf geregen breed elastiek zullen dat wel oplossen. Voor ons meisje luistert het knellen om de buik nogal nauw, dus ik ga geen elastiek vaststikken, want wat nu pas is morgen weer te strak en dan is het fijn als ik het nog kan aanpassen.

Op model

Stof: een gerecycleerd nachthemd
Patroon: zelf getekend en bepaald door het hemd

3 opmerkingen:

Wat leuk dat je een reactie achterlaat. Ik lees ze met plezier!

Let op: door de vele spamreacties die ik kreeg heb ik mijn oudere blogjes beschermd. Reacties daarop worden niet direct geplaatst maar pas als ik ze goedkeur. Als je reactie nooit wordt geplaatst, schroom niet en mail me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...